Kustlijn, verhuisd, Obz, Tafelberg en veel meer - Reisverslag uit South Africa, Zuid-Afrika van Evelien Teertstra - WaarBenJij.nu Kustlijn, verhuisd, Obz, Tafelberg en veel meer - Reisverslag uit South Africa, Zuid-Afrika van Evelien Teertstra - WaarBenJij.nu

Kustlijn, verhuisd, Obz, Tafelberg en veel meer

Door: Evelien

Blijf op de hoogte en volg Evelien

03 April 2013 | Zuid-Afrika, South Africa

Lieve blog lezers,

Het is alweer een poos geleden maar hier een update over het Afrikaanse avontuur. Ik heb heel veel gezien, beleeft en gedaan. Weet bijna niet waar ik moet beginnen.

Een aantal weken geleden zijn we naar Hout Bay gereden. Het rijden was een avontuur op zich! Apen die de weg oversteken, haarspeldbochten en wielrenners die met een noodvaart van de berg af komen en op mijn weghelft rijden.. Dan weet je ook weer precies waar je hart zit!
Van Hout Bay zijn we via Chapman’s Peak Drive naar Noordhoek gereden. Wat een geweldige toch was dit om te rijden! Na elke bocht was de natuur bijna nog mooier. Ik heb dit stuk gereden en reed op een gegeven moment onder een bergwand door. Super gaaf, denk dat het wennen word om weer op die saaie snelwegen in Nederland te rijden.. De terugweg zijn we via Kommetje terug naar Muizenberg gereden. En ja toen moest ik eraan geloven. We gingen uit eten (springbok gegeten) in Simon’s Town, de plaats om de Afrikaanse pinguïns te zien. Ik geloofde eerst echt niet dat die beesten ook in Afrika leefde, maar wel dus. Echt super leuk.

De week erna zijn we naar Gorden’s Bay gereden. Ook langs de kust wat ook weer erg mooi was. We wilden naar het zuidelijkste puntje gaan. Dus wij vrolijk in de auto rijden maar op een gegeven moment hield de weg op en werd het een zandpad. Dus wij dachten, nou onze auto kan dit wel! Eerst nog even de banden gecheckt wat andere mensen grappig vonden om te zien waardoor wij een uitleg kregen dat zachte banden juist goed waren want dan voel je de hobbels minder. Yeah right, ik weet niet hoe erg je de hobbels zou voelen met harde banden maar van dit ritje had ik toch al aardig een milkshake gevoel. Was wel leuk om te rijden, enorme stofwolken. Wat het mooiste was, toen we aan het eind van de weg waren stond er een bord ‘doodlopend’. Dus toen konden we hetzelfde lange hobbelige zandpad weer terug rijden, maar goed we zijn wel op het zuidelijkste puntje geweest. ’s Avonds eindelijk pizza eten en cocktails drinken bij Cape to Cuba.

Ons laatste weekend in Muizenberg hebben we lekker rustig aan gedaan. We zijn gaan lopen naar wat omliggende plaatsen. In Kalk Bay hebben we de binnenkomst van de vis gezien. Leuk hoe dat gaat! En we zijn natuurlijk nog naar onze ‘stamkroeg/cafetaria’ geweest om afscheid te nemen. Joe’s was the best!

Ja en toen was het EINDELIJK zover!! We zijn verhuist naar Observatory!! Dit is echt de beste beslissing geweest die we hier gemaakt hebben! Oke, het huis is nou niet echt geweldig. Elke dag om 8 uur lopen de bouwvakkers binnen, maken een hoop herrie en doen bijna niets en gaan dan om 17 uur weer naar huis. Het huis zou al klaar moeten zijn, maar ja als het slot verkeerd om erin wordt gezet, ze 4 dagen bezig zijn met een hek neerzetten, het koude water aan de warme kant eruit komt en andersom, dan gaat het dus nog wel een poosje duren. Maar de plaats is echt geweldig, leuke mensen, leuke kroegjes, je bent met 10 minuten in Cape Town en er is gewoon leven op straat.

We zitten nu bij Magister, dit is een groep internationale studenten die ook stage lopen. Super gezellig. De eerste week zijn we met een groepje naar Bafana Bafana gegaan. Jaja naar het stadion van het WK gegaan en gewoon een voetbalwedstrijd gekeken. De sfeer was goed en South Africa heeft gewonnen en zich daarmee volgens mij gekwalificeerd voor het WK.

Ook hebben we iets gedaan wat ik nooit had verwacht om in Cape Town te gaan doen. We hebben op Hollandse fietsen door het centrum gereden. De Moonlight Mass Cycle Tour. Niet overdreven maar ik denk dat er makkelijk 1000 man aan heeft meegedaan. Mensen die hun fiets compleet hebben gepimped, vol lichtjes ect. Wij onze oranje Hawai slingers om het stuur heen en een uur lang door Cape Town fietsen. Politie die de auto’s tegen hield want wij reden op de weg en mensen die langs de weg stonden te kijken. Was echt gezellig.

Het paasweekend was ook een leuk weekend. Goede vrijdag hebben we ’s avonds een braai gehad, zaterdag zouden we naar Bo-Kaap gaan voor een markt. Dus wij met ons goede gedrag naar Bo-Kaap, en je raad het al, er is helemaal geen markt in de Bo-Kaap. Toen zijn we gewoon lekker rondgelopen, zo’n mooie wijk. Alle huizen zijn in verschillende kleuren geverfd. In de apartheid woonde de slaven daar en die mochten geen kleuren in hun kleding hebben. Als tegengeluid verfden ze hun huizen alle kleuren. Erg vrolijk!

Zondag naar Kirstenbosch gereden en daar de hike Skeleton Gorge gedaan, de Tafelberg op. Het was een langere tocht dan de eerste keer Tafelberg. Erg veel bloemen en planten en serieus stukken dat je op handen en voeten moest klimmen. Geweldig. Op de Tafelberg ook zeker een uur gelopen. Zo plat dat het daar is, en zoveel steen, bloemen en planten. En dat uitzicht, geweldig! De terugweg heb ik ook gelopen. Dezelfde route als de eerste keer Tafelberg. Maar dat viel nog wel tegen. Je gaat al snel te snel op de steile stukken.
Maar de volgende dag, een spierpijn! Niet normaal gewoon, het leek erop of mn benen er af zouden vallen en ik liep als iemand van 80 jaar. Maar het was het wel waard!
Tweede paasdag was er storm hier. Enorm veel regen en harde wind. Aukelien en ik zijn een stukje gaan rijden en zagen overal omgewaaide bomen en takken. Voor ondertussen de tweede keer hebben we de autolampen laten branden. In Nederland heb je zo’n leuk piepje, hier niet. Dus onze nieuwe huisgenoten hebben gelukkig ook een auto dus startkabels erbij en konden we weer rijden. Het staat ondertussen 1-1 en hopen dat de stand zo blijft staan. ’s Avonds nog met z’n allen sushi gegeten en toen was het de volgende dag helaas weer de tijd van onderzoek doen..

Het onderzoek loopt redelijk. We hebben bijna alle interviews gehad en 2 deelvragen uitgewerkt, we zijn met de 3e deelvraag bezig en willen vanaf nu hard doorstomen zodat we de laatste week nog vakantie kunnen vieren. Op de planning staat de Garden Route, door naar Port Elizabeth rijden en naar het olifantenpark. Maar eerst maar eens verder komen met het onderzoek. Soms best frustrerend. Afspraken worden niet nagekomen, mensen hebben in 1 keer vakantie of hebben een andere vergadering. Dus mijn geduld wordt hier aardig getest. Soms heel soms maken we een complete planning hier voor elk uur. Nou dat werkt echt voor geen meter! In 1 keer ga je op homevisit of gaan we met het team naar een braai toe. Gezellig maar niet heel productief.

Vanavond gaan we met wat andere meiden naar een Jazz festival in Cape Town en zondag staat Mzoli’s weer op de planning! Mzoli’s is een braai in een township waar redelijk veel toeristen komen. We zijn er een keer geweest met Beautiful Gate, je koopt een bak vlees, dat gaan ze voor je braaien en dan krijg je een bak met vlees, saus en brood. En mes of vork hebben ze niet van gehoord dus iedereen eet met z’n handen. Erg Afrikaans en gezellig.

Het is een hele blog geworden en ik heb nog niet eens de helft verteld. Maar goed zoals je kunt lezen heb ik het nog enorm naar mijn zin.

Liefs en een zonnige knuffel

• 03 April 2013 - 17:31

Jolanda:

Waauw Evelien!! Supercool om je avonturen te lezen en natuurlijk de prachtige foto's te zien! Super zeg! Fijn te lezen dat je geniet en zoveel leuke dingen onderneemt. Een ervaring om nooit te vergeten, sluit alle bijzondere ervaringen in je hart en koester alle speciale momenten! Dikke kus!