My Africa adventure is ending - Reisverslag uit South Africa, Zuid-Afrika van Evelien Teertstra - WaarBenJij.nu My Africa adventure is ending - Reisverslag uit South Africa, Zuid-Afrika van Evelien Teertstra - WaarBenJij.nu

My Africa adventure is ending

Blijf op de hoogte en volg Evelien

06 Mei 2013 | Zuid-Afrika, South Africa

Hallo lieve mensen!

Eigenlijk wil ik het nog helemaal niet toegeven, maar de laatste dagen zijn aangebroken in dit geweldige land! Nog 2 dagen en ik stap in het vliegtuig om weer naar het ‘normale’ leven in Nederland terug te gaan.

De afgelopen tijd is enorm druk geweest. We zijn enorm opgeschoten met ons onderzoek. De deelvragen zijn klaar en de feedback is helemaal verwerkt. Ook hebben we de presentatie in Beautiful Gate gedaan. De opdrachtgever is erg tevreden met ons werk, wat erg motiverend is voor ons. Een deel van ons onderzoek wordt ingevoerd als procedure voor Beautiful Gate en ons hele onderzoek gaat onze opdrachtgever aan de overheid laten lezen. We hopen dat er iets gaat veranderen aan de Children’s Homes en aan het werk van de Social Werkers die aangewezen worden door de Department of Social Development. Zij hebben een caseload van 360 per maand wat niet te doen is. Het is dan ook heel gebruikelijk dat een kind 2 jaar moet wachten totdat hij/zij naar huis mag, terwijl het gezin en het kind er klaar voor zijn.

Gelukkig hebben we niet alleen maar onderzoek gedaan de afgelopen tijd. Ik heb ook veel van Zuid Afrika gezien en gezelligheid met vrienden gehad.

We zijn met een gezellige groep, eindelijk naar Robbeneiland geweest. Een boottochtje over de Atlantische oceaan wat erg mooi was. Om de Tafelberg en Kaapstad steeds kleiner te zien worden :)
Op Robbeneiland, veel geleerd van de geschiedenis van het eiland. Wat ik dan toch wel weer grappig vond is dat elke cel leeg was, er stond helemaal niets meer in. Behalve de cel van Nelson Mandela stond meubilair in. Iedereen ging voor die cel staan en een foto maken. Ik snap dat hij een legende is, maar er hebben ook velen andere belangrijke mensen gezeten in deze gevangenis.

Ik heb weer gehiked, een berg op en in de Woodstock cave gezeten. Super mooi, het uitzicht plus het water wat van boven de berg naar beneden valt. Het had een poosje niet geregend, dus het was geen waterval, maar alsnog super mooi!

En gelukkig hadden we ook tijd om de Garden route en Route 62 te rijden. Wat ongelofelijk fantastisch was dit! De natuur, de bergen, de dorpjes, de stilte en de trucks, echt de hele ervaring was geweldig.
De eerste dag zijn we, na een ochtendje onderzoek doen, naar Outshoorn gereden. Onderweg hebben we heerlijk geluncht in een dorpje op Route 62. Het was echt amazing, je kunt uren rijden zonder iets van een winkel tegen te komen. ’s Avonds heb ik voor het eerst hier de Melkweg gezien. Zo gaaf, al die sterren, zo helder en zo veel. De volgende dag zijn we naar een ostrich farm gegaan, we hebben de struisvogels gevoerd, op de eieren gestaan en ze geknuffeld. En het beste ik heb op een struisvogel gereden. Wauw, wat gaan die beesten hard! Ik moest me goed vasthouden om er niet af te vliegen.
Hierna zijn we snel doorgereden naar Addo. Wij hebben de gewoonte om te laat te komen op een safari, ook deze keer. Maar we hebben het gered. De zonsondergang gezien, deze was zo mooi, al de kleuren, oranje, paars, geel, roze ect. Ook heb ik weer de wilde dieren gezien. Hierna doorgereden naar het verblijf.

Helaas was Aukelien dit weekend ziek, dus hier ging mijn plan van bungee jumpen van de hoogste brug van de wereld :’(. Maar ik heb de meest geweldige ervaring in plaats hiervan gedaan! Ik heb 2 uur safari gedaan, op een olifant! De olifanten gevoerd en met ze gelopen. Wat een mooie beesten zijn het.

De volgende dag zijn we vanaf Addo terug naar Observatory gereden. Omdat Aukelien nog ziek was, heb ik in 1 keer terug gereden. 860 kilometer op 1 dag gereden. Dit was erg lang en best wel uitputtend, ook iets wat ik nooit meer gaan doen!

Het weekend daarna weer een fantastisch weekend gehad, we zijn met Magistic een weekendje weg geweest. We hebben gepeddeld op de Brede rivier, wijn tasting on the river, kampvuur en sterren kijken. De volgende dag zijn we naar een krokodillen farm geweest en heb ik een baby krokodil vast kunnen houden :)

Oh en Koninginnedag, een fantastisch avond! Ik ben met zo goed als al mijn huisgenootjes naar Tommy’s bar geweest, de Nederlandse kroeg in Kaapstad. Iedereen in het oranje gekregen en Nederlandse nummers geleerd.

En het huis waar ik in woon, ik denk dat ik er een boek over kan schrijven en er veel geld mee kan verdienen. Weken een dakloze man onder mn raam hebben te slapen, het plafon die naar beneden komt na een dag regenen, het gasfornuis die me aanvalt met vonken en rook, het internet wat weken niet gewerkt heeft, een huisgenoot die was opgesloten in de badkamer zodat er een gat in de deur moest worden gemaakt, 1 badkamer voor 9 personen, ratten die dansen boven mijn kamer, ovens die niet werken, wasmachine die weken later kwam, bouwvakkers die mijn eten opeten, het huis dat 1 april klaar moest zijn maar elke dag de bouwvakkers nog gezellig binnen komen en zo kan ik nog een poosje doorgaan. Maar de huisgenoten zijn geweldig en heb het enorm naar mijn zin gehad.

Vind het lastig om nu afscheid te gaan nemen van dit land. Het gaat zo wennen worden in Nederland! Ik ga de mensen, het land en de cultuur enorm missen. Maar ik ben enorm blij met deze ervaring en heb enorm veel geleerd!

Nog 1 dag enorm genieten en een afscheidsbraai houden.

See you all in the Netherlands!

Liefs

  • 06 Mei 2013 - 22:57

    Jolanda:

    Evelien!! Ik ben zo trots op je, je praat al jaren over Afrika en nu ben je er geweest en is dit een ervaring om nooit meer te vergeten! Wauw zeg, zoveel mooie dingen die je hebt gezien en gedaan, deze kun je allemaal in je pocket stoppen ;) Nu zijn we straks beide weer in Nederland, en ik snap hoe je je voelt, maar stiekum ben ik heel blij om je straks weer te zien en je een dikke knuffel te kunnen geven! Geniet nog van je laatste nachtje, en alvast een goede reis! Tot op Nederlandse bodem!! Liefs en een dikke kus! X

  • 07 Mei 2013 - 17:35

    Renate:

    Afscheidsbraai is een ander woord voor BBQ??
    Have fun and C U soon!!

    :-)

  • 10 Mei 2013 - 21:13

    Ome Jacob:

    Hoi Evelien, wat een ervaringen en belevenissen. Dit neem je als herinnering mee. Ik begrijp dat je het lastig vind om dit weer los te moeten laten. En dan weet je nog niets van Marijke's verrassing.
    Ben benieuwd naar je foto's, ek hoop ons sal mekaar eendag weer sien.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Evelien

Actief sinds 13 Jan. 2013
Verslag gelezen: 541
Totaal aantal bezoekers 11380

Voorgaande reizen:

10 Mei 2014 - 10 Augustus 2014

Kenia

31 Januari 2013 - 08 Mei 2013

Zuid Afrika!!!

Landen bezocht: