Having a great time in Kenya - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Evelien Teertstra - WaarBenJij.nu Having a great time in Kenya - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Evelien Teertstra - WaarBenJij.nu

Having a great time in Kenya

Door: Evelien

Blijf op de hoogte en volg Evelien

07 Juli 2014 | Kenia, Kisumu

Hee mensen,

Hier weer eens een blog van mij :) Hoe gaat het in Nederland?

Hier gaat het echt prima, heb het enorm naar mn zin. Fenna en ik hebben een poosje een eigen kamer gehad doordat alle andere vrijwilligers weg waren, maar nu zitten we weer bij elkaar, wat ook prima is. Is ook wel weer gezellig om nieuwe vrijwilligers op de compound te hebben.

Wij zijn ongeveer 2 weken geleden naar de Masai Mara (safari park) geweest, dat was echt een fantastische ervaring! Op vrijdag morgen vroeg reden we weg en kwamen er rond een uur of 4 aan, helemaal gaar van de lange reis. We zijn naar het dorp van de Masai mensen geweest, gezien hoe ze daar leven ect. De Masai mannen hebben een bijzondere traditie, de man die het hoogst springt die krijgt de mooiste vrouw van het dorp. Goed ’s avonds erg lekker gegeten en ja gewoon een warme douche! Dat is echt super fijn nadat ik anderhalve maand alleen maar een koude douche heb gehad. Na het eten was er ’s avonds de eerste voetbalwedstrijd van Nederland, die we natuurlijk graag wilden zien. Het regende echt enorm hard, kon net een meter voor me uit kijken. Compleet doorweekt kwamen we in een klein kroegje aan met een mini tv waarop stond ‘no signal’. Dus wij echt enorm balen, maar gelukkig was er aan de overkant van de ‘weg’ een andere kroeg waar een flat screen hing, dus hebben we mooi de wedstrijd kunnen kijken en ja dat was de regen wel waard :)
De volgende dag zijn we vroeg de Masai Mara ingegaan. Het had de dag en nacht ervoor dus echt enorm veel geregend dus we hebben veel gegleden met de bus. Het duurde ongeveer 3 kwartier voordat we het park in reden omdat alle ingangen niet meer bereikbaar waren door de blubber en enorme plassen water. We hebben 12 uur in het park rondgereden en enorm veel wilde dieren gezien, was echt fantastisch. We hebben 1 leeuw, 2 cheeta’s, kuddes olifanten, groepen giraffen, enorme kuddes gnoes, pumba’s, stokstaartjes, zebra’s, hippo’s, krokodillen en echt nog veel meer dieren gezien. Was echt indrukwekkend! Toen we ’s avonds weer in ons huisje aankwamen was ik compleet uitgeput maar dat was het zeker waard. De volgende ochtend hebben we nog een natuurwandeling met de Masai mensen gemaakt, ze vertelden bij bijna elke plant waarvoor ze het gebruikte, de Masai mensen leven echt dicht bij de natuur. Ik sprak een oudere Marai man, en die had in zijn leven al 4 leeuwen gedood omdat ze zijn kudde aanviel. Ook hebben de Masai mensen echt enorme tunnels in hun oren. Dat hebben alleen de mannen, en alleen als ze niet naar school zijn geweest, dit omdat het veel pijn doet en je anders teveel zou missen van school. Na de wandeling begonnen we weer de lange terug weg. Op de terugweg nog wat apen en giraffen gezien. Ja dat was echt een heerlijk weekend.

De andere weekenden vermaak ik me ook echt prima hier. Vaak gaan we op vrijdag en/of zaterdag avond naar The Duke, dat is een club op een rooftop waarvan de eigenaren Nederlands zijn. Is erg gezellig en er komen veel muzungous. Ook kijken we daar de voetbal wedstijden van Nederland, veel Nederlanders uit Kisumu kijken daar de wedstrijd mede omdat daar bitterballen onder de wedstrijd zijn te krijgen :).
In het weekend gaan we ook regelmatig naar Dunga Hill, dat is een restaurant aan het Victoria Lake waar je heerlijk kunt zitten. Gister waren we daar ook en kwam er vlakbij een Hippo uit het water zetten, echt met 3 tellen stond zo goed als iedereen op en ging bij de hippo kijken.

Op het werk gaat het ook goed. Bij Pandi hebben we wat projectjes lopen, we geven bijvoorbeeld een empowerment training, doen een onderzoekje naar hoe leningen succesvol kunnen worden afgesloten ect. Hier werk ik nu twee dagen per week.
De andere drie dagen werk ik in de jeugdgevangenis ‘Remand Home’. Ook daar maak ik veel mee. Afgelopen week bijvoorbeeld, we waren naar court geweest en op de terug weg sprongen er twee jongen uit het achterste raam van het busje en rende weg, terug de straat op. Ik schrok daar best van, maar de reactie van de andere kinderen en collega’s was lachen, ze vonden het wel grappig dat ze uit een rijdende auto sprongen.. Voor de rest geef ik daar met een social worker trainingen aan verschillende groepen kinderen/jongeren. Soms is het best frustrerend want dan maak je bijvoorbeeld een afspraak, maar 5 uur wachten totdat het uiteindelijk gebeurt is heel normaal. Geduldig zijn is erg belangrijk, want als ik druk uitoefen helpt niet of juist averechts zodat ik nog langer moet wachten.

Wat ik ook frustrerend is, is dat er redelijk wat tieners vast zitten die al naar huis mogen. Ze zijn als het ware vrijgelaten, maar ze kunnen nog niet naar huis door gebrek aan geld, vervoer of tijd. Het is zo slecht voor een tiener om in een Remand Home te zitten. Ze raken gewent aan bijvoorbeeld het eten (is erg ongezond maar ze krijgen in ieder geval genoeg en thuis vaak minder) waardoor de kans groter is dat ze weer naar de straat gaan of een misdaad begaan zodat ze weer terug kunnen waar er eten is, dit terwijl het opgroeien in een gezin echt veel en veel beter voor je is dan opgroeien in een gevangenis.

Met de meiden heb ik een nagellak middagje gehouden, ik had daar zo mijn eigen beeld bij, het zou gewoon gezellig wat kletsen en nagels lakken worden. Maar viel dat even tegen.. De meiden gaven niets om gezelligheid, alleen om de gratis nagellak. Ze stopten zo’n beetje allemaal hun handen in mn gezicht en gingen zelf op hun knieën voor mij om nagellak te krijgen.. Gelukkig waren ze, na het nagellakken wel echt trots op hun nagels.

Afgelopen week heb ik met de jongste kinderen een middag gekleurd, dat was echt fantastisch en je kunt zoveel zien in de tekeningen van de kinderen, over wat ze bijvoorbeeld hebben meegemaakt, wat ze graag willen eten of hoe hun perfecte huis eruit ziet.

Het is gaaf om te zien dat de kinderen hier vaak zo gelukkig zijn met zo weinig. Geef een kind 4 dopjes en een flesje en ze maakt een auto ervan, of een band met een stokje en daar kunnen ze uren achter rennen. En het dansen, de kinderen kunnen echt goed dansen, super om te zien hoeveel goede muziek met een kind kan doen, ze leven dan helemaal op en zijn blij op dat moment.

Dus ik vermaak me prima, kan bijna niet geloven dat ik over 4 weken alweer op Nederlandse bodem sta! Ga er ook nog niet teveel over nadenken en gewoon nog enorm genieten van de weken hier.

Liefs en zonnige groetjes,

Evelien

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Kenia, Kisumu

Evelien

Actief sinds 13 Jan. 2013
Verslag gelezen: 1638
Totaal aantal bezoekers 11371

Voorgaande reizen:

10 Mei 2014 - 10 Augustus 2014

Kenia

31 Januari 2013 - 08 Mei 2013

Zuid Afrika!!!

Landen bezocht: